Vaticano & Castel Sant’Angelo

Denne dagen var det Vatikanet som stod for tur. Kult å tenke på at vi var i to «land» denne dagen uten i det hele tatt å forlate Italia!

dag 4

dag 4_1

For å slippe å stå i noe som virket som verdens lengste kø, og for å få mest mulig ut av Vatikanet, valgte vi å bli med på en guidet tur. Vi fikk mye spennende informasjon som vi ikke hadde fått dersom vi hadde gått for oss selv, og guiden var veldig flink! Er dog ikke sikker på om jeg ville anbefalt andre å gjøre det samme. Vi fikk ikke sett alt vi ville se, og en får liksom ikke utforsket de tingene en har lyst til så lenge når du hele tiden har noen som skal dra deg med videre. Men køen inn til Vatikanmuseene var utrolig lang i dag, så det ble litt for fristende å bare hoppe over den, sånn som du får gjøre med guidede turer.

Turen vår begynte med litt generell info om Vatikanet og museene, før vi gikk videre inn i Vatikanhagen for mer informasjon om Det sixtinske kapell og kuppelen til St. Peters kirken.

dag 4_2

I vatikanmuseene finner man flere av verdens mest kjente skulpturer og malerier som er samlet av  den Katolske kirke og pavene i hundrevis av år – sammen utgjør dette en av verdens største kunstsamlinger.

dag 4_6dag 4_3dag 4_4dag 4_7

Vi gikk gjennom sal etter sal, alle med mer makeløs og overveldende kunsverk enn den forrige. I disse museene er det ikke bare kunst på vegger- men overalt! Vegger, tak og gulv! Det skal litt til for ikke å bli imponert mens man vandrer fra sal til sal.

dag 4_10dag 4_8dag 4_9

dag 4_11

Det siste rommet vi gikk inn i før vi entret St. Peterskirken var Det sixtinske kapell. Dette hadde jeg veldig høye forventninger til og jeg kan love dere at de både ble innfridd og overgått. Jeg vil anbefale alle som har muligheten til å besøke dette underet av et kunstverk til å gjøre det!:)

Inne i kapellet var det dog ikke lov til å ta bilder på grunn av at et Japansk selskap har betalt veeeeeldig mye penger for rehabilitering og vedlikehold av kapellet, og for å få noe igjen for denne summen har de også fått enerettighetene til alle fotografier som blir publisert av Det sixtinske kapell. Det var heller ikke lov til å snakke her inne, siden det var et hellig rom, og på grunn av at gassene i pusten vår sliter  på maleriene.

Etterpå gikk vi inn i St. Peterskirken. En mister litt munn og mæle når en går inn der. Det må bare oppleves.dag 4_14dag 4_13dag 4_32dag 4_33

dag 4_12

dag 4_18

dag 4_17

dag 4_34dag 4_35

Etter litt vandring og mye måping gikk vi for å kjøpe oss billetter til kuppelen i kirken. En kan faktisk gå opp i den største kuppelen, hvor du får fantastisk utsikt over Petersplassen og Roma for øvrig. Dette anbefales ikke om du mistrives på smale, trange plasser, som var akkuratt det turen opp var. Smal, trang, varm og slitsom! En kan velge mellom å gå opp 800 trappetrinn, eller om en vil ta heis opp til siste avsats og bare gå 300 trappetrinn. Svett blir en uansett! Men når man kom til toppen og får se ut over den evige stad, så er det verdt det, ingen tvil! 🙂

dag 4_21

Her ser du ca hvordan det var å klatre opp til toppen:
dag 4_22

dag 4_24

På vei ned igjen stoppet vi for litt bilder av domen på taket av kirken.

dag 4_20dag 4_25dag 4_31dag 4_29dag 4_28dag 4_30

Etterpå tok vi turen ned på Petersplassen før vi satte kursen hjemover. Kristian ble syk dagen før og var veldig, veldig dårlig. Han ville (og burde) egentlig holde sengen, men sa ingenting til meg om det. Tror han var redd for at jeg hadde vært på hotellet med ham hele dagen istedet for å dra til Vatikanet da. Og Vatikanet var igrunn det jeg hadde gledet meg mest til med hele Roma. Det var en smule dumt av oss å legge den siste dagen vi hadde i Roma til Vatikanet, men slike ting er litt vanskelige å forutse desverre!

dag 4_36dag 4_37dag 4_38dag 4_39

På vei tilbake til hotellet passerte vi Castel Sant’Angelo, så vi stoppet og tok litt flere bilder. Vi hadde tenkt å gå inn, men siden Kristian var så dårlig måtte vi bare dra rett til hotellet.dag 4_41dag 4_40dag 4_42dag 4_43

Vi gikk også innom en restaurant og fikk med oss noe mat tilbake til hotellet, så koste vi oss litt der heller. Dagen i Vatikanet ble noe kortere enn jeg ville ha den, men vi får heller ta oss god tid neste gang vi er der. Er man syk, så er man syk. Kristian ble litt bedre ut over kvelden etter å ha sovet litt, så vi fikk heldigvis avsluttet turen med litt gelato, og et siste besøk til Vatikanet. Roma er en fantastisk by som jeg gleder meg til å besøke igjen!

dag 4_54dag 4_50dag 4_49dag 4_47dag 4_48dag 4_46dag 4_51dag 4_52

dag 4_45 A presto, Roma! ❤

2 thoughts on “Vaticano & Castel Sant’Angelo

1. Nydelige bilder! Vatikanet er en av de store høydepunktene i Roma, that’s for sure. Jeg kom meg aldri opp på taket til den storslagne Peterskirken i perioden jeg bodde der.. og angrer hver dag 😛 Må med andre ord dra tilbake engang. Synd dere hadde såpass mye uflaks på turen, men ser ut som dere hadde det fint likevel 🙂 Turen blir i alle fall ekstra minnerik på den måten 😛

1. Helt enig! Jeg syntes det var veldig gøy i Vatikanet og vil definitivt tilbake! Roma var en så utrolig by at den må bare besøkes igjen. Du er veldig heldig som har bodd der- det er nok litt av en opplevelse å ta med seg 😀 Og det er helt sant det du sier- turen ble bare ekstra minnerik 😉