Our first day in Rome

Roma! Where to start?  Vi hadde en relativt «turbulent» tur denne gangen, og jeg har utsatt å skrive om turen veldig lenge siden vi har hatt det så travelt med arbeid og flytting. Uansett! Vi reiste bort lørdag 23. mars og hadde stooore sommerfugler i magen. Roma er en by vi lenge har snakket om å besøke, så vi var veldig spente! Ikke minst skulle det bli herlig å få et lite avbrekk fra alt stresset vi hadde i Oslo. Vi solgte leiligheten vår rett etter visning, så vi var i full vigør med pakking og flytting over til Vestlandet igjen.

IMG_6592

IMG_6596

Roma 2013

Vi reiste fra Rygge lørdags morgen, første dag i påskeferien. Kristian hadde fylt opp PCen og Ipaden med filmer og serier så turen ned gikk veldig fort!  Vel fremme bestemte vi oss for å ta en taxi til hotellet- på tross alle advarsler jeg hadde fått og lest. Siden vi ikke var kjent i byen og vi ikke ville dra koffertene rundt mens vi letet etter hotellet (koffert + brostein = not loving that!) fant vi ut at taxi var det beste. Vi tenkte at det umulig kunne være så gale som vi var blitt fortalt, men den gang ei! Jeg trodde vi hadde valgt en «safe» taxi (har lest mye om pirattaxier) siden den hadde et sånt taxi-skilt på taket. Wrong again! Den første varsellampen lyste når taxisjåføren tok koffertene våre og vi skulle forsikre oss om at det var fastpris på 30 euro. Vi fikk da beskjed om at det kostet 40 euro siden vi hadde bagasje. Vi ble litt skeptiske, men følte oss samtidig litt dumme hvis vi hadde gått ut av køen og dette faktisk stemte, så vi bestemte oss for å go with it. Dummeste avgjørelsen på hele turen!! Vi holdt nok på å dø 15 ganger på vei inn til byen. Jeg har virkelig ikke sett Kristian så redd noen gang før. Forbikjøringer i 100 km/t midt krappe, uoversiktelige svinger med små barn i veien, og gud vet hva. Vi hadde nok englevakt.

..Så vårt første Roma-tips: Sjekk at taxien har et slags klistremerke på siden av bilen med et nummer som viser at det ikke er en pirattaxi.

Uansett – alt ble bra igjen når vi hadde fått sjekket inn på hotellet. Vi bodde på Hotel Adriano som lå veldig sentralt. Alt var innen gåavstand, med ca 20 minutters gåtur til Colosseum, og 15 minutter til St. Peterskirken. Hotel Adriano har en slags ekstra fløy med mini suiter, Domus Adriani , hvor vi bodde. Vi hadde vår egen balkong, noe som var veldig fint, men neste gang ville jeg heller valgt å bo på selve hotellet. Bare et lite tips! 🙂 Prisen var for øvrig veldig bra. Hotell i Roma kan fort bli dyrt 🙂

Dag 1

IMG_6597

Etter at vi hadde kommet oss over den traumatiske taxituren og freshet oss litt opp tok vi turen ut for å titte litt i nærområdet. Vi skulle egentlig til Pantheon, men vi gikk oss vill i stedet. Haha. Roma er full av små, trange gater – som er veldig koselige – men lette å gå seg vill i om en ikke er noe særlig kjent.

Dag 1_5

Dag 1_3

Dag 1_1

Dag 1_4

Dag 1_2

Dag 1_6

Vi vandret et lite stykke og ble enige om å finne et sted hvor vi kunne spise lunsj. Jeg spiste så klart margherita, yum! Etter god mat gikk vi videre for å lete etter en butikk hvor jeg skulle kjøpe noe jeg hadde spart til leeenge. Skuffelsen ble derfor stor når vi fant butikken og vi fikk beskjed om at de ikke hadde inne det jeg hadde ønsket meg… Kristian ble like skuffet som meg siden jeg hadde gledet meg så lenge, så jeg måtte prøve å være glad for å muntre ham opp igjen. Så ikke det mest autentiske smilet her nei! Haha 🙂

Dag 1_7

Etter litt vandring og mye frysing (det var superkaldt den første dagen!) måtte vi dra til hotellet for å hente jakken min, før vi igjen la ut på tur. Det føltes ut som vi gikk rundt hele Roma denne kvelden- utrolig koselig og ikke minst vakkert!

Dag 1_13

Dag 1_15

Dag 1_9

Dag 1_11

Dag 1_8

Dag 1_12

Dag 1_16

IMG_6640

IMG_6629

Dag 1_14

Etter at vi hadde sett Colosseum satte vi kursen hjemover til hotellet siden vi skulle tidlig opp neste morgen. Med fulle mager og såre ben kan en trygt si at vi hadde en fin første dag i den evige stad. ❤

Legg igjen en kommentar

