EILEAN DONAN CASTLE

Etter noen fine timer i Glenfinnan kjørte vi opp mot Loch Duich, hvor vi skulle se Eilean Donan Castle. Dette er et av verdens mest kjente slott – og sannsynligvis et av verdens mest fotograferte  (og fotogene 😉 ) også.

eIMG_4101

Dette slottet gir rettferd til ordet «picturesque » ihvertfall, det skal være sikkert og visst!

edc25_2

edc25_5

edc25_3

Eilean Donan Castle ble bygget i det 12./ 13. århundre og ligger i helt fantastiske omgivelser i det Skottske Høylandet. Slottet har huset både MacKenzie og MacRae klanen, og ble opprinnelig bygget som en festning for å ha beskyttelse mot de grusomme vikingene  😛

Under Jakobittopprørene ble slottet lagt i ruiner – og slik ble det værende helt frem til det ble kjøpt opp av  John MacRae-Gilstrap i 1911. Han la ned ca 20 år på å restaurere det og bringe det tilbake til sin originale stand.

Eilean Donan Castle er i dag ubebodd og åpen for almennheten. Flaks for oss! 🙂

edc25

edc25_1

Vi var litt uheldige med diverse forhold under besøket… som dere ser var været noe grått pluss at det var fjære når vi var der. Jeg synes bildene blir mye finere når det er høyvann og en ser at slottet ligger på sin egen lille øy 🙂 Ikke det at slike bagateller har noe å si egentlig – dagen i dag var helt fantastisk!

eIMG_4103

Plutselig når vi sto oppe på den ene «terrassen» i slottet kom det en liten kompis og begynte å spille sekkepipe. Snakk om idyll!

edc25_12

edc25_7

edc25_8

edc25_6

eunionjack and all

edc25_10

edc25_9

edc25_11

edc25_13

edc25_14

Det er mange som spør meg hvordan jeg får bilder av både meg og Kristian når vi er ute på tur sammen…. Kamerastativ såklart! Hadde aldri klart oss uten, og guuud så mye vi har ledd av oss selv mens vi står der og «poserer» (se under her….haha!). Stakkar Kristian, jeg drar frem stativet i tide og utide og skal ha bilder av oss overalt, jeg! 😉

edc25_15

11 thoughts on “EILEAN DONAN CASTLE

  1. Åh dere gikk inn til slottet! Det gjorde ikke vi, hadde ikke tid.. Too bad, var sikkert flott å vandre rundt inne på området 🙂 Ser i alle fall flott ut på bildene! 😀

    Kamerastativ er vel gull verdt ja! Tror jeg må investere i ett.. Er det tungvindt å dra det med seg rundt omkring?

    1. Jeg er sikker en av verdens største slottsfanatikere, så jeg lar aldri muligheten til å gå inn i et nytt slott gå fra meg 😀 Haha. Utsikten fra «balkongene» inne i slottet var ganske imponerende, men ellers gikk du faktisk ikke glipp av all verden da!:)

      Og når det kommer til kamerastativ – nei, det er ikke særlig stress! Eller, det spørs så klart hvilket du har da 🙂 Vi har to forskjellige stativ, det ene (http://www.coolstuff.no/ZipShot-Kamerastativ – ca likt dette her) hadde jeg med til Paris f.eks. Jeg hadde det i vesken og det veier ca 300 g, så du merker ikke at det er der en gang. Supereasy! Dette stativet bruker vi til canon 550 for eksempel , så det tåler jo en del vekt. Det er dog litt for lite for fullformat kameraet vårt, så til det «store kamera» har vi en tripod som tåler mer vekt. Selve tripoden er laget i karbon så det er ikke særlig tungt, det er bare litt mer stress å dra med seg siden en ikke har plass til det i veska.. Haha 😉

  2. Herlighet, nå gikk jeg gjennom alle bildene fra denne turen deres. Jeg er helt giret! Tror jeg må gjøre det samme md min kjære! Hvor lang tid brukte dere? Jeg bor jo i London, så mitt utgangspunkt er jo greit nok, for min del står skottland høyt på listen!
    Beklager at jeg maser, men tenkte å høre litt hvordan dere planlagte og hvor mye penger og tid man må beregne…

    😉

    1. Skottland anbefales på det varmeste! Og du som bor så nærme bør ihvertfall ta deg en tur! 😉

      Vi brukte i alt 2 uker på denne turen:-) Og når det kommer til hvordan vi planla, så skrev jeg meg faktisk bare en liste med alle ting/ byer jeg ønsket å besøke i UK. Så tok jeg frem kartet for å se hvordan disse stedene lå i forhold til hverandre og lagte en rute ut i fra det. Easy as that 🙂 Måtte så klart justere litt, og noe måtte velges bort, men er veldig fornøy med den endelige ruten vår. Jeg hadde veldig lyst å ta turen innom Oxford og York også. Disse byene er jo helt fantastisk nydelige. Men disse har vi bestemt oss for å besøke neste gang. Jeg la opp ruten slik at vi hadde en «fridag» i hver by også, sånn at vi skulle slippe å stresse oss gjennom alt. På disse dagene hadde vi ingen utflukter, men brukte tiden på å utforske de forskjellige byene vi bodde i, sove litt lenger osv. 🙂

      Sånn prismessig var det ikke en direkte billig tur, men du som slipper fly sparer jo en del. En kan spare mye på overnattingen også- du kan f.eks sove på B&B med frokost inkludert til £ 30- 40- 50 per natt, contra hotell hvor du som regel må betale rundt £ 100. Dette varierer dog mye etter hvor du er i landet. Hotell er veldig billig i Nottingham f.eks., men dyrt i Bath. Leiebilen var ikke så skremmende dyr, jeg mener å huske at vi betalte rundt 5000 kr for 2 uker, men er ikke helt sikker på om jeg husker rett sum 🙂 Håper noe av dette hjalp, og om du lurer på noe mer er det bare til å spørre 🙂

Legg igjen en kommentar

