GLENFINNAN

Dag nummer 9 på tur, og vi stod tidlig opp for å komme oss avgårde til Glenfinnan 🙂 Men først; Skotsk frokost! Det er ca det samme som engelsk, sånn bortsett fra at skottene gjerne har black og/ eller white pudding på tallerkenen i tillegg til alt det andre. Noen spiser også haggis ved siden av, og dette måtte jo selvfølgelig Kristian prøve. Jeg var litt mer skeptisk, men smakte en liten bit.

Når frokosten var inntatt var det bare til å pakke seg inn i bilen for å kjøre mot første stopp. Etter en liten halvtime ankom vi Glenfinnan, hvor vi altså skulle se monumentet og viaducten.  Dette var en dag jeg hadde gledet meg til lenge med andre ord! 😀

b23

Vårt første møte med monumentet! Været var litt grått i dag, men vi slapp heldigvis regn.

b23_1

Monumentet ble reist i 1815 for å hedre jakobittene, og har et besøkssenter like ved. Her fikk dog ikke tilbrakt noe tid, vi ville nemlig mye heller være ute i dette fantastiske landskapet  😀

b23_6

b23_2

b23_3

Monumentet og viaducten ligger helt i den nordlige enden av Loch Shiel, omgitt av det nydeligste landskap du kan tenke deg.

b23_9

b23_10

b23_8

Loch Shiel, som du ser i bakgrunnen her, er  brukt som «The Black Lake» i flere av Harry Potter filmene. Du kjenner den kanskje igjen fra The Prisoner of Azkaban, hvor de har brukt nettopp dette stedet som locationen til Hogwarts.  Selve skolen er riktig nok «puttet inn» i landskapet digitalt, men det går fint an å kjenne seg igjen. Loch Shiel er også med i  The Goblet of Fire, hvor den blir brukt under en av lekene/ konkurransene 🙂  Den aller siste gangen dette fine stedet får være med i filmene er i The Deathly Hallows part 1 mener jeg på. Det er nemlig her Harry, Ron og Hermione lander i vannet når de skal tilbake til Hogwarts

Glenfinnan generelt er egentlig brukt ganske mye under innspillingen av filmene. Hytten til Hagrid ligger her, i tillegg til det ovennevnte og viaducen såklart. En del natursekvenser er også filmet i og rundt Glenfinnan-området.

Her står vi nede ved monumentet og ser opp mot viaducten – I ❤ Scotland!

b23_4

b23_5

På bildet over holder vi på å klatre opp på et lite fjell som lå rett bak  besøkssenteret – hvor verdens fineste utsikt ventet oss.

b23_13

b23_15

På den ene siden ser du monumentet og Loch Shiel, mens du på den andre siden ser rett på Glenfinnan Viaduct (…kanskje mer kjent som Harry Potter broen for enkelte, haha 😀 ).

b23_16

Fantastisk! Vi hadde til og med så flaks at «Hogwarts Express» kjørte forbi mens vi var oppe på fjellet (små barn, store gleder).

Hogwarths express

& nei – jeg skal ikke legge skjul på at jeg lar meg inspirere – og finner en god del av mine reisemål – via film. Produksjonscrewet i Harry Potter har vært flinke til å vise frem mye av det beste fra landet sitt gjennom filmene.

b23_14

Jeg hadde gledet meg veldig til å besøke disse stedene, og de skuffet ikke! Dette er definitivt et av de vakreste stedene jeg har besøkt i denne verden. Takk til den fine mannen min som orker å bli med på alle de forskjellige stedene jeg drar ham med til 🙂 Du e god!

Irene

8 thoughts on “GLENFINNAN

  1. Herlige bilder! Virker som vi er like på mange måter xD Jeg digget dette området også! Det føltes ut som jeg var i en HP-film enkelte ganger, haha.. Skal du tilbake til området anbefaler jeg deg å gå enda nærmere viadukten, det var utrolig kult å stå å se på når toget kjørte forbi og alle passasjerene vinket til oss få som stod og så på, og vi vinket tilbake 😀 Off to Hogwarts! Skottland har så utrolig mange flotte perler sprett rundt i landet!

    1. Tusen takk! 😀 Jeg er heelt enig! Og neste gang skal jeg absolutt gå nærmere! Leste det på bloggen din etter at jeg kom hjem igjen også, ble nesten litt irritert på meg selv, haha x) Men tusen takk for tipset!!

Legg igjen en kommentar

