CHATSWORTH HOUSE

/ også kjent som Pemberley blant oss Jane Austen frelste.

Chatsworth House and Estate ligger i Peak District og er hjemmet til The Duke and Duchess of Devonshire.  Hit har jeg drømt om å reise helt siden jeg leste og så Pride & Prejudice da jeg var 14 år gammel. Endelig var dagen kommet!

x1

Det er en del som påstår at Jane Austen lot seg inspirere av Chatsworth da hun beskrev Pemberley i Pride and Prejudice. Jeg tør si meg ganske så enig i den teorien.

«They gradually ascended for half a mile, and then found themselves at the top of a considerable eminence, where the wood ceased, and the eye was instantly caught by Pemberley House, situated on the opposite side of a valley, into which the road with some abruptness wound. It was a large, handsome, stone building, standing well on rising ground, and backed by a ridge of high woody hills;—and in front, a stream of some natural importance was swelled into greater, but without any artificial appearance. Its banks were neither formal, nor falsely adorned. Elizabeth was delighted. She had never seen a place where nature had done more, or where natural beauty had been so little counteracted by an awkward taste. They were all of them warm in her admiration; and at that moment she felt that to be mistress of Pemberley might be something!»

Dagen startet grytidlig for vår del. Chatsworth House ligger en liten time fra Nottingham, og jeg ville selvfølgelig være så tidlig ute som mulig 😀 Vi hadde litt uflaks med været denne dagen. For første gang i løpet av turen regnet det! Dette var veldig kjedelig, siden vi da ikke fikk utforske hagen og området rundt  huset noe særlig. Chatsworth er viden kjent for sin fantastiske hage og eiendom, og jeg hadde lenge gledet meg til en liten piknik her- men det får vi spare til neste besøk!

Det første som treffer deg når du entrer Chatsworth House er The Painted Hall. Marmorgulv og spektakulære tak- og veggmalerier. Fantastisk!

x2

x3

Jeg synes det er så utrolig at det folk som faktisk bor her!

x4

x5

x6

 

Chatsworth House er mye mer enn «bare» et hjem – det går vel nesten på grensen til museum! The Duke & Duchess er veldig glade i kunst og har en imponerende samling i huset. De har blant annet bilder av Rembrandt i samlingen sin.

x7

Her er et originalmaleri av Georgiana Cavendish, Duchess of Devonshire (som jeg elsker!).x8

x9

x10

x11

Chatsworth må ha et av de vakreste bibliotekene i hele verden!x12

x13

x14

x15

Det var veldig gøy å se hvor en av mine aller største favoritt filmer ble spilt inn! Det var så rart å plutselig «kjenne seg igjen» på et helt nytt sted, haha:-)

x16

x17

Etter noen timer inne i huset tok vi en tur ut i hagen og noen av drivhusene. Det regnet veldig mye, så det ble bare en liten «svipptur» for å få sett the Cascade som ligger rett bortenfor huset. Trappen som ble brukt i Pride and Prejudice måtte jeg – selvfølgelig – også få med meg! Haha:) Noe som var litt trist var at vi ikke fikk sett stallen. Den er berømt og skal være omtrent like «grand» som selve huset!
x18

x20

x21

x22

Når vi skulle dra møtte vi på en stor flokk med kronhjort. Fine!

x23

Chatsworth House var like fantastisk som jeg i alle år har forestilt meg. Å få besøke dette huset var for meg en drøm som gikk i oppfyllelse!

Irene

4 kommentarer om “CHATSWORTH HOUSE

  1. Samboeren og jeg har vaert paa lignenede turer i Storbritannia som dere. Vi er paa langt naer saa kulturelle. Her gaar det i golf, «fjell»turer og lignende. Landet er undervurdert som reisemaal, synest naa jeg!

  2. Jeg drømmer meg fullstendig bort i bildene dine og det du skriver – dit MÅ jeg! Er også en utrolig stor Austen fan, og Pride & Prejudice-filmen med Keira Knightley er så utrolig magisk! Definitely et must til neste Storbritanniatur ;D

Legg igjen en kommentar