Paris 18. mai 2012

I dag våknet vi tidlig og spiste frokost på hotellet før vi gikk til «Javel» som altså er den togstasjonen som er nærmest hotellet med «direkterute» til VERSAILLES:-):-) Wii!

Når vi kom frem til slottet ble både jeg og Kristian ganske målløse igrunn. Så utrolig nydelig og så fantastisk stort! Vi kan begge si oss enige i at Versailles lever opp til sitt gode navn og rykte som «slottenes slott». De første minuttene gikk vi nesten me haka nede på knærna (…spesielt Irene da..), og vi gledet oss veldig til å komme inn i selve slottet for å se mer. Fikk oss en liten latter utenfor de store portene òg, haha. Traff tidenes dame! Hun var fra Kina og reiste alene, så hun lurte på om jeg kunne knipse noen bilder av henne, noe som jeg gladlig gjorde. Det skal dog sies at jeg fikk klar beskjed, denne damen skulle BARE fortograferes fra halsen og opp! Magen hennes var alt for tykk til å få plass på bilder mente hun, haha. Vil tippe hun veide ca 50 kg, så ja- sånn kan det gå.

Her er meg og Kristian utenfor det fantastiske slottet:-)

Etter litt om og men kom vi oss frem til køen. Vi ble ganske målløse der og. Gudbevaremegvel. Vi er vel igrunn ikke så glade i køer noen av oss, men dette her tok kaka. Først trodde vi det var fem forskjellige lange køer inne på slottsplassen. Smilene våre forsvant sakte men sikkert da vi fant ut at disse «fem køene» var en og samme kø….Vi visste at vi var litt sene (var fremme i Versailles ca kl. 1000), men trodde ikke at det skulle være så gale i og med at slottet åpnet kl. 0900. Dessuten var det meldt regn så vi trodde muligens en del folk kom til å skygge litt under, men den gang ei. Men men. Vi måtte altså stå i kø i 1,5 time. Vi synes det var veldig lenge, men jeg kan med hånden på hjerte si at det var verdt hvert eneste minutt. Kan for øvrig nevne at inngangen for oss to var gratis her og, i likhet med Louvre, i og med at både jeg og Kristian var fra et «EU-land» og var mellom 18 og 25 år. Det er jo veldig hyggelig.

Det første vi gjorde var å se oss omkring inne i slottet. Helt fantastisk fint! Vi så den utrolige Speilsalen, leiligheten til Dauphinen, leiligheten (?) til Marie Antoinette m.v. Alt var så overmåte stort og overdådig, bare se på noen av bildene vi tok (som for øvrig ikke yter slottet rettferd i det hele tatt);

Dette var noe av det første som møtte oss inne i slottet, nemlig kapellet.

Sånt vindu vil jeg ha…

Sånne dører òg!

Farlig mye bolig- og interiørinspirasjon……haha 🙂

Etter noen timer inne på slottet gikk vi ut for å utforske resten av eiendommen. Det var kjempe fint og ikke minst kjempe stort! Det første vi gjorde var å leie en robåt og rodde rundt i den store dammen i hagen.  Det var helt fantastisk:-)

Etterpå fant vi ut at vi skulle leie sykler slik at vi fikk med oss mest mulig mens vi var der. Vi satte så kursen mot den idylliske lille landsbyen til Marie Antoinette inne i Versailles. Her var det en del forskjellige dyr, så som esler, geiter, griser og en stor fiskedam med masse karper. Planen min var egentlig å pakke med nistemat til oss, slik at vi kunne ha en liten picnic her inne- men tiden strakk dessverre ikke til.



Etter dette bestemte vi oss for å sykle rundt hele den store dammen som ligger i senteret av hagen. Det å leie sykler var noe av det smarteste – og ikke minst kjekkeste – vi gjorde på hele reisen, fy søren som vi koste oss!

I farta!

Fine, fine Versailles! Og fine, fine Kristian! Jeg er så uendelig heldig!

*****

Tiden flydde og når klokken pluselig hadde passert 1800 bestemte vi oss for å vende nesen tilbake til byen igjen, så da kastet vi oss på neste tog mot hotellet.

Her var vi i noen få minutter før det bar ut igjen, da for litt middagskos. Vi fant en koselig italiensk restaurant like i nærheten av Eiffeltårnet hvor vi hygget oss resten av kvelden. Enda en fantastisk dag i kjærlighetens by!

5 thoughts on “Paris 18. mai 2012

  1. Synes Kristian e blitt veldig flink til å ta bilder nå asså 🙂 kansje eg og ska ta meg ein shoppings tur til paris en gang.. å gå på Fransk resturang, namnam!

  2. Åh, det er så fint der, og det har du virkelig fanget i de vakre bildene dine! Spesielt Marie Antoinettes lille del av hagen er jo en romantisk perle uten like! Men oi, fikk dere gratis inngang? Jeg måtte betale! Dro dit med kjæresten min dengang, og han var svensk så han kom seff inn gratis – mens jeg måtte betale både i Louvre og i Versailles. Kjipt 😛

Legg igjen en kommentar

